Быць ці не быць школьнай форме?


Яндекс.Метрика

Работа з адоранымі дзецьмі

Адораныя дзеці і вучэбная дзейнасць

У вучэбнай дзейнасці адораныя дзеці адрозніваюцца тым, што:

  • Хочуць дамагацца поспехаў у вучобе і набываць веды, не ўспрымаючы гэта як гвалт над сабой.
  • Здольныя да самастойных дзеянняў дзякуючы набытым раней разумовай навыкам.
  • Ўмеюць крытычна ацэньваць навакольнае рэчаіснасць і пранікаць у сутнасць рэчаў і з'яў.
  • Пагружаныя ў філасофскія праблемы, якія датычацца пытанняў жыцця і смерці, рэлігіі і сутнасці светабудовы.
  • Не здавольваюцца павярхоўнымі тлумачэннямі, нават калі яны здаюцца дастатковымі для іх аднагодкаў.
  • Пастаянна імкнуцца да самаўдасканалення і імкнуцца ўсё рабіць добра (перфекцыянізм). Адсюль - пастаноўка завышаных мэтаў і цяжкія перажыванні ў выпадку немагчымасці іх дасягненні.
  • Могуць цалкам канцэнтраваць увагу і апускацца ў праблему, душачы любыя «перашкоды».
  • Здольныя фіксаваць свой вопыт і аператыўна ўжываць яго ў экстрэмальнай сітуацыі.
  • Урок для іх асабліва цікавы, калі мае месца пошукавая і даследчая сітуацыя, імправізацыя і парадоксы.
  • Ўмеюць вылучаць галоўнае ў праблеме і ў жыцці, неабходнае ў дадзены момант для самарэалізацыі.
  • Лепш за іншых сваіх аднагодкаў здольныя раскрываць адносіны паміж з'явамі і сутнасцю, выкарыстоўваць лагічныя аперацыі, сістэматызаваць і класіфікаваць матэрыял.
  • Востра перажываюць несправядлівасць у выпадку парушэння маральна-маральных нормаў і адносін.

Рэкамендацыі для настаўнікаў па працы з адоранымі дзецьмі

Вывучайце індывідуальныя асаблівасці, асаблівасці паводзін адоранага дзіцяці.

Вы павінны пераадольваць склалася бытавое ўяўленне пра завышанай самаацэнцы: не толькі разбураць такую ​​самаацэнку, а ў выпадках адчаю як раз выклікаць дзіцяці свядомасць яго выдатных магчымасцяў. Удасканальваць сістэму развіцця здольнасцяў, а не запасу ведаў.

Належную ўвагу надаваць індывідуальнасці і дыферэнцыяцыі навучання на ўроках і ў пазаўрочны час, паменшыўшы нагрузку ў раскладзе і вылучыўшы большая колькасць гадзін на гуртковай і індывідуальную работу з адоранымі дзецьмі. Пры гэтым павінен прысутнічаць прынцып добраахвотнасці выбару пазаўрочны заняткаў.

На ўроках і па-за актыўна выкарыстоўваць праблемна-даследчы метад, развіваючы пазнавальныя і творчыя здольнасці вучняў. Вядома, што актыўная самастойная праца думкі пачынаецца тады, калі перад навучэнцам ўзнікае праблема. Навучанне павінна насіць не рэпрадуктыўны, а творчы характар.

Неабходна ствараць прыкладанні да сваіх праграмах у выглядзе набору арыгінальных заданняў, якія развіваюць творчыя здольнасці, уяўленне, фантазію навучэнцаў.

Выкладаць на высокім узроўні складанасці, каб вучні ўвесь час падымаліся да свайго «столі», тым самым паднімаючы сваю планку ўсё вышэй. Арыентацыя павінна быць на апярэджанне ўжо дасягнутага ўзроўню здольнасцяў, станоўчую матывацыю.

Для развіцця здольнасцяў патрэбна высокая пазнавальная актыўнасць падлетка, прычым не ўсякая дзейнасць развівае здольнасці, а толькі эмацыйна прыемная. Таму заняткі павінны праходзіць у добразычлівай абстаноўцы. Абавязкова павінна стварацца сітуацыя поспеху.

Паважайце і абмяркоўвайце любую яго ідэю. Паверце ў тое, што гэтаму дзіцяці часам дадзена зразумець і здзейсніць тое, што вам здаецца неспасціжнай.

Падрыхтоўваючы да заняткаў з адоранымі дзецьмі, памятайце аб неабходнасці сур'ёзнай разумовай нагрузцы адоранага дзіцяці. Самастойнасць мыслення, пытанні да настаўніка, а потым і да самога сябе - абавязковыя складовыя часткі паспяховасці урокаў.

Падумайце аб методыцы навучання. Адораныя вучні патрабуюць прынцыпова іншай падрыхтоўкі, паколькі іх адрознівае незвычайнае імкненне да пераправеркі, да «ўразумення для сябе», эксперыментавання.

Цэнтральнай задачай педагога ў рабоце з адораным дзіцем з'яўляецца прывіццё густу да сур'ёзнай творчай працы.
Развівайце ў сабе пачуццё гумару. Але неабходна памятаць, што адораныя дзеці вельмі самалюбныя, ранімыя, з абвостранай адчувальнасцю - і не вельмі ўдалая жарт можа іх надоўга выбіць з каляіны.

Паспрабуйце стварыць спрыяльную атмасферу працы з дзецьмі. Будзьце добразычлівымі, не крытыкуйце. Адораныя дзеці найбольш прыхільныя.

Стымулюйце вучня, хваліеце, не бойцеся паставіць адзнаку на бал вышэй, але не наадварот. Эксперыментуйце на ўроку. Не бойцеся апынуцца смешнымі і ў той жа час дакажыце, што вас трэба паважаць, а не баяцца.

Дазваляйце дзецям паводзіць сябе свабодна і задаваць пытанні. Калі дзіця чымсьці цікавіцца, значыць, ён думае, а калі ён думае, значыць, настаўнік сёе-чаго дасягнуў. Пасля заканчэння школы, вучань можа чагосьці дасягнуць, ці проста стаць добрым чалавекам, і, такім чынам, настаўнік свае абавязкі выканаў.

Якасці, неабходныя настаўніку для працы з адоранымі дзецьмі

  • Разбірацца ў псіхалагічных асаблівасцях адораных дзяцей, улічваць іх патрэбы і інтарэсы;
  • Быць добразычлівым і чулым;
  • Умець будаваць навучанне ў адпаведнасці з вынікамі дыягнастычнага абследавання дзіцяці;
  • Быць спелым, г.зн. выразна ўсведамляць свае мэты і задачы, валодаць шырокімі ведамі і вопытам прымянення методык і стратэгій навучання;
  • Быць эмацыйна стабільным, г.зн. неабходна быць сабраным і добра валодаць сваімі эмоцыямі і пачуццямі;
  • Мець высокі ўзровень інтэлектуальнага развіцця, шырокае кола інтарэсаў і уменняў і імкненне да пастаяннага самаўдасканалення;
  • Валодаць пачуццём гумару;
  • Быць гатовым да працы з адоранымі дзецьмі і да набыцця спецыяльных ведаў;
  • Праяўляць настойлівасць, мэтанакіраванасць і грунтоўнасць;
  • Стымуляваць кагнітыўныя здольнасці навучэнцаў.
  • У адораных дзяцей маюцца як плюсы, так і мінусы.

Негатыўныя бакі адораных дзяцей

  • Эгацэнтрызм і няздольнасць ўставаць на пункт гледжання іншага чалавека, асабліва калі ён інтэлектуальна слабей.
  • Непрыязнасць да школы, калі вучэбная праграма сумная і нецікавая.
  • Адставанне ў фізічным развіцці ў параўнанні з аднагодкамі, так як адоранае дзіця аддае перавагу інтэлектуальным заняткам. Адсюль няўменне прымаць удзел у калектыўных спартыўных гульнях.
  • Адсутнасць культуры дыялогу і жаданне сканчаць думкі суразмоўцы, так як ужо з першых слоў схоплівае сутнасць праблемы.
  • Імкненне перарываць і папраўляць суразмоўцы падчас размовы, калі той робіць лагічныя памылкі або няправільна ставіць націск у словах.
  • Імкненне заўсёды быць правым у спрэчцы з-за адсутнасці канфармізму і здольнасці ісці на кампраміс.
  • Імкненне камандаваць аднагодкамі - інакш яму становіцца сумна з імі

Усе гэтыя не вельмі сімпатычныя рысы характару адоранага дзіцяці, якія з'яўляюцца працягам яго вартасцяў, могуць выклікаць непрыязнасць у аднагодкаў і адштурхоўваць іх ад сябе. Не сакрэт, што, знаходзячыся ў звычайнай школе, адораны вучань часта раздражняе настаўнікаў тым, што ён ці ўсё ўжо ведае, ці задае столькі пытанняў, што перацягвае ўвагу настаўніка толькі на сябе. У выніку гэтага адбываецца ізаляцыя адоранага вучня ад астатняга класа.

Перавод у больш старэйшы клас на падставе веды праграмы вядзе да разрыву сяброўскіх сувязяў і цяжкасцяў ўстанаўлення такіх сувязяў у новым класе. У выніку многія таленавітыя дзеці ў школе адчуваюць сябе ізгоямі, Класна-ўрочная сістэма навучання, з'яўляючыся добрым стымулам для сярэдніх навучэнцаў, становіцца тормазам і бізуном для адораных. Таму з адораным дзіцем трэба працаваць альбо па індывідуальнай праграме, альбо накіроўваць яго ў спецыяльную школу, дзе вучацца такія ж, як і ён сам, адораныя дзеці